Dagbog fra Skotland

Her er et uddrag af spejdernes dagbog fra vores sommerlejr i 2011 til Skotland

Forberedelser:

"Kære dagbog"

I dag torsdag den 30. juni, brugte vi tropsmødet på at pakke alt vores fællesgrej til turen. Patruljerne var på skift oppe og tjekke deres patruljekasser og telt. Vi har to patruljer med på turen: Spætterne og Vuglerne. Klanen var også med til mødet, og de fik rydet op i deres klankasse, så den er blevet fin og klar til turen! Nu begynder det snart at krible for at komme afsted! På søndag klokken 16 skal vi pakke bussen, så det er jo lige om lidt!

Med Spejderhilsen

Gl. Simon

4. juli afrejse fra Gudme:

”Kære dagbog
Hej alle sammen, vi har brugt det meste af dagen og natten på at køre i bus. Det var rigtig hårdt det kan vi vidst alle godt vedtage. Udover flotte tegninger og ni kilometers lange bilkøer, var vi en meget begejstret flok der ankom til færgen. Efter en meget lang Check-in kø kom vi endelig til færgen. Vi begyndte straks at udforske den. Efter en flygtig aftensmad (nogle fik ikke aftensmad !!) var vi alle på farten igen. Vi satte os i kahytterne for at hygge os fælles. Nogle af os så solnedgangen, så begyndte vi så småt at gøre klar til mere eller mindre søvn. Lederne gav os de sidste informationer.
 Skrevet af Caroline.

5. juli ankomst Ford William:

Søde rare dagbog!
I dag var dagen vi alle havde ventet på i flere dage for flere dage siden! Dagen hvor vi endelig fik lov til at plante vores fødder på skotsk jord. Dagen startede med at vi vågnede på færgen og måtte slæbe vores trætte kroppe ned til en af kahytterne, hvor nogle fra Incaerne sad og smurte morgenmad til os. Da vi endelig kom i havn var der en halv times ventetid, før at vi endelig kom igennem tolden. Dér fik vi vores første følelse af frihed uden nogen som helst transportmidler… i hvert fald for de næste 5 minutter. Derefter var der 8 timer i bus. På tidspunktet hvor vi krydsede grænsen mellem England og Skotland klappede og jublede vi alle, nu var vi ved at være ved vores destination! – men dér tog vi fejl, for kørslen i de kæmpe bjerge tog sin tid. så efter flere timers kørsel mellem bjerge, geder og får, nåede vi endelig frem. Det var lidt akavet at skulle hilse på Skotterne, og alle drengene mistede lidt gejsten da de opdagede at der kun var én ”pige”… Der blev trykket hånd med skotterne og sat telte op. Derefter gik vi op i mad teltet hvor skotterne havde lavet chicken-masala med ris og falaffel og noget kartoffel samt linsesuppe til. Om aftenen tændte vi et stort lejrbål med alle spejdere samlet om, og der blev sunget, grinet og leget. Ganske få minutter efter den sidste sang var alle danskerne gået til køjs, og der gik ikke længe før end vi alle røg ind i en dyb tung søvn… men så begyndte det at dryppe…
Hilsen Emma og Jeppe (Klanen)
Dagen sjoveste oplevelse: En mand i nederdel, som pustede ned i en ko mave med nogle rør. ”brandhamrende umusikalske!”
Dagens værste oplevelse: Skotlands vejr lider af humørsvingninger
Dagens bedste flirt: Asbjørn og Peter
Dagens ”spade”: Thorbjørn, kastede en vandflaske ned i en bøtte frugt som Emma og Jeppe sidder med, og ”bang!” så er der frugt over alt.
Dagen helt uforglemmelige øjeblik: Da vi fik etableret lejr og opdagede at Skotland ligner Norge på en prik.

6. juli hike med skotterne:

Hej søde dagbog!
I dag var klanen ude og prøve en masse vilde ting og sager. Vi skulle op tidligt om morgenen, før troppen var kommet op. Vi skulle køre 8:45 om morgenen, og ud og prøve at canyonning og nogen andre vilde ting.
Da vi kom der hen blev vi delt op i 2 grupper, hvor min gruppe startede med at canyonning, som bare var helt vildt! Vi skulle kravle op af et ’’bjerg’’, eller bare en stor bakke ifølge en af guiderne. Ved siden af løb der en stor flod med massere af strøm og små vandfald. Da vi kom op til toppen fandt vi ud af at det var den flod vi skulle op af. Det var rigitg vildt, grænseoverskridende og helt utroligt. Der var så sjovt, men der var desværre nogen skader. Efter 1½ time med at klatre ned fra en flod, skulle vi videre. Da vi kom til næste sted skulle vi skyde med tomohawk, shotgun efter lerduer og køre på ATV’er.   Det var rigtig sjovt. Da vi kom hjem lavede vi aftensmad med de skotske seniorer. Efter vi havde spist, og var ved at være lidt trætte, men Jeppe tog guitaren frem, og så begyndte både de skotske og danske spejdere at sidde og synge og hygge i næsten 2 timer.

Hilsen Lærke (Klanen)

7. juli White water rafting:

”Kære dagbog
I dag har vi været ude og White River Rafting og det var så sjovt! Efter River Rafting tog vi i svømmehal, hvor Alexander havde glemt sit badetøj og var nød til at give 7 pund for et nyt par. (HAHA!),
vi var ikke i svømmehallen i så lang tid, men det var okay, for da vi kom ud fra svømmehallen tog vi i byen og fik ”fish’ n chips” og det var godt…! MEGA GODT! Vi var også ude og se ”Ben Nevis” som er Skotlands største bjerg. Men det bedste af det hele var at Magnus og Emmy flirtede det meste af dagen!!!

Skrevet af Toke, Emil og Alexander…

8. juli udflugt:

Hej dagbog

I dag var en lidt anderledes dag en vi havde planlagt. Det var meningen vi skulle have kørt til Loch Ness, men fordi vi var blevet forsinket med bussen, tog vi hen og så nogen sluser i stedet for. Det regnede da vi kom til sluserene, men det var meget sejt, vi søgte læ under et par træer. Det var nogen sluser, hvor forskellen lå på 6 meter, fra den mindste til laveste. Med den kunne man segle gennem hele Skotland i båd. Vi mødte faktisk danskere. Da vi kom tilbage skulle troppen lave 3 retters menu, til en fortsættelse af vores lille mad konkurense.

Af Lærke (klan) og Simon Andersen

9. juli ankomst Bonaly spejdercenter:

Hej dagbog
I dag var en hård dag, både fordi vi skulle sige farvel til alle skotterne, men også at vi skulle pakke sammen i silende regn. Da vi stod op havde nogle af de voksne skotter dækket morgenmadsbord til os, med dejlige pølser! Derefter var der mulighed for at smøre sig en madpakke, til den lange bustur. Da vi endelig havde fået pakket bussen og smidt os selv ind på sæderne, faldt de fleste af os i søvn. Da vi vågnede kunne man se flotte bjerge og en næsten uberørt natur. Køreturen fortsatte og en lille times tid før vi nåede Bonaly, startede det værste regnskyl vi har oplevet i Skotland indtil videre. Det var så voldsomt, så da vi var inde i Bonaly stod der 10 cm vand op fra kloakkerne. Det var rigtig trist at skulle bære sin bagage en halv kilometer fra bussen, fordi den ikke kunne køre op af den smalle vej. Vi fik dog lov til at aflæsse vores bagage inde i forældrenes lille hus, fourth lodge, indtil regnen stoppede/stilnede. Imens vi stadig aflæssede bagagen begyndte det også at tordne voldsomt. Men efter få timer stilnede regnen af, og der var nu mulighed for at slå telte op, og derefter nyde en god portion pasta med kødsovs, som forældrene havde lavet til os.

Hilsen Jeppe (klan)

10. juli aktiviteter på Bonaly:

Heej dagbog
idag er en fed dag vi har fået at vide at vi lige indtil aften, kan tage en vel fortjent chillax (slap-af) dag!!!!
spejderhilsen Jeppe (trop) og Toke

11. juli aktiviteter på Bonaly:

hejsa Dagbog.
i dag var vi i Edingburg, på fotojagt, og shopping.
vi startede med en foto-jagt, med troppen, juniorerne, og klanen som ikke var med i selve konkurrencen, men stadig deltog. Troppen hyggede sig rigtig meget, men kom for sent til frokosten. Klanen hyggede sig vældig meget, med at slappe meget af, men stadig få nogle billeder og svar. På foto-jagten skulle vi finde noget ting og tage billeder fra tattoo festivalen. Efter frokosten havde vi 3 timers shopping, hvor næsten alle købte en kilt. Nogen kom for sent, men nåede bussen inden vi kørte væk. Da næsten alle havde købt en kilt, holdte vi en kilt-aften, hvor alle havde en på, og bare hyggede os. Vores aftensmad blev lidt sen, men det var hyggeligt.
Over and out
Caroline og Lærke (trop og klan)